neděle 8. října 2017

RC: Kruh - The Circle - Dave Eggers

Originální název: The Circle
Český název: Kruh
Autor: Dave Eggers
Překladatel: Petr Eliáš
Nakladatelství: Plus
Rok vydání: 2015
Počet stran: 416 s.
Vazba: pevná s přebalem

Obálka knihy je laděná do červené barvy, spíš bych řekla ostře červené. Pro můj mobilní fotoaparát jen není příliš fotogenická, protože se mi s přebalem nikdy nepovedlo zachytit pravou krásu této obálky. Uprostřed nacházíme kruh, kde se přímo ve středu různých propletenců nachází písmeno C - značící Circle, název knihy v originále a název společnosti.

Upřímně řečeno si nejsem tak docela jista, proč název nezůstal u anglického originálu - nebo alespoň Circle bez členu. Zvlášť když název firmy v příběhu zůstal stejný. To mi přijde jako celkem dobrá otázka pro překladatele.


Kruh je kniha, která se v polovině letošního roku dočkala filmového zpracování, kde si zahrála Emma Watson – a právě z toho důvodu jsem si ji chtěla přečíst. Co bych to, sakra, byla za knihomola, kdybych si jako první nepřečetla knihu a pak až neviděla film?

(Uznávám, film jsem ještě neviděla, nicméně knihu už mám za sebou, jak vás může napadnout podle toho, že na ni sepisuji recenzi.)

Kniha pojednává o firmě s názvem Circle. Tato firma se snaží o to, mít jako jediná monopol na jednu určitou věc – na kontrolu lidí, nicméně tuto skutečnost zastírá faktem, že jí jde o bezpečnost obyvatel. Ale jak víme, lidi jsou ovce. Jdou za tím, co dav zbožňuje. Dokud bude tedy uctívat Circle, budou všichni jeho odpůrci vyvrhelové.

Naše hlavní hrdinka Mae Hollandová tu začíná pracovat v oddělení Péče o zákazníky, zkráceně PoZ, jde o nejnižší pozici ve firmě, ale také velmi důležitou. Mae tedy začíná úplně od píky a postupně se vypracovává dál a dál. Jenže tím, jak se její pozice a vliv ve firmě posunuje, tím víc začíná ztrácet samu sebe a Circle nad ní tím pádem má plnou kontrolu.

Musím uznat, že prvních dvě stě stran jsem slupla jako malinu během jednoho dne. Hádám, že to bylo proto, že jsem zrovna ten den měla hromadu času na čtení, ale bohužel se mi knihu ještě ten den nepovedlo dočíst. 

Ustrnula jsem s ní na mrtvém bodě, na chvilku ji odložila, věnovala se méně náročnějším knížkám a Kruh jsem dočetla až o pár měsíců později. V každém případě jsem ale byla překvapená, že si děj této knihy víceméně pamatuji a nemusela jsem po těch měsících začínat od začátku.

Hodně lidem Mae připadala nesympatická, ale abych pravdu řekla, ze začátku jsem se s ní celkem ztotožňovala a dokázala jsem ji pochopit. Jak však kniha plynula, jak dospěla do úplného závěru, nebyla jsem si tak docela jistá, jestli si ze mě dělá legraci autor nebo právě Mae. Ten konec byl vskutku děsivý a zcela pochopitelně vám ho prozrazovat nebudu, tohle se musí prožít.

Pokud jste četli a máte rádi knihu 1984 od George Orwella, řekla bych, že tato kniha je stvořená přesně pro vás. Je to příběh o děsivé firmě, která přebírá monopol na trhu a pomalu se začíná dostávat i do politiky. Pak také o komunismu, vůči němuž jsou všichni občané hluší a slepí a nevidí, co s nimi Circle dělá. 

Je to varování proti tomu, co se stane, když chvíli nebudeme dávat pozor a někdo si nás koupí. Třeba za koblihu. Nicméně nemířím tím jen na jednoho určitého politika, ale vlastně na každého člověka, kterému se dostane větší moci, než by se mu ve skutečnosti mělo dostat. 


Pokud to tedy mám nějak shrnout, tahle kniha se mi líbila a ač mi od druhé poloviny dala celkem zabrat, hodnotím ji kladně a mám z ní v tomhle smyslu pozitivní dojem. Jak ale tak pozoruji, ne každý je z ní dokonale nadšen, takže zkrátka pokud máte tuto tématiku rádi, pokud si rádi přečtete o tom, co by kdyby, můžu vám knihu doporučit.
 
--
Dave Eggers se narodil 12. března 1970 v Bostonu v Massachusetts. Je americkým spisovatelem a lidskoprávním aktivistou. Českým čtenářům se představil velmi úspěšným autobiografickým debutem Srdceryvné dílo ohromujícího génia

Ve svých románech a povídkách se nebojí dotýkat aktuálních společenských témat, jako jsou lidská práva, role sociálních médií či ztráta anonymity. Hledáním svého místa a identity v globalizovaném světě se zabýval i jeho román Hologram pro krále, který v nakladatelství Plus vyšel v roce 2014 a podle nějž v současnosti Tom Tykwer natáčí film s Tomem Hanksem v hlavní roli. 

Za poskytnutí recenzního výtisku - a tedy i za skvělý čtenářský zážitek - opravdu moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz a omlouvám se za zpoždění s recenzí.



 

1 komentář:

  1. Mám ráda podobné knihy, takže se na ni velmi těším. Snad se k ní brzy dostanu :-).

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)