úterý 29. prosince 2015

RC: Všem klukům, které jsem milovala

Zamilovat se je snadné, 
ale jak se odmilovat?

Originální název: To All the Boys I've Loved Before
Autorka: Jenny Han
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2015
Počet stran: 320 s.
Vazba knihy: pevná

Obálka je celá laděná do světlých příjemných barev, navíc název knihy je vyveden jiným písmem, které by tedy mělo patřit Laře Jean, hlavní hrdince této knihy. Líbí se mi. Navíc jsem toho názoru, že na obálku vybrali sympatickou protagonistku, pod níž si Laru Jean můžete s klidným svědomím představit.


Po pravdě vlastně nevím, co jsem od knihy původně očekávala. V jedné recenzi byla (pomalu) vychvalována do nebes, v další autorku zase tolik nezaujala. Co člověk, to názor. 

Já se do knihy pustila hlavně z důvodu, že mě zajímalo to téma s rozesíláním dopisů, což tedy nakonec nebylo hlavním bodem knihy, ale bylo tím, od čehož se Jenny Han v psaní příběhu odpíchla.

Lara Jean byla už několikrát zamilovaná, ještě nikdy však nepřekonala stud a nevyznala lásku žádnému klukovi do očí, tím pádem to nemohlo přerůst v něco víc, než v pouhou zamilovanost. Když Lara Jean už nechtěla být zamilovaná, napsala dotyčnému dopis, v němž byla nanejvýš upřímná. Ten dala do obálky, na kterou nadepsala adresu příjemce.

Celá ta věc s adresou na mne působí na jednu stranu zvláštně, na druhou stranu proti ní nic nenamítám. Nepočítala s tím, že by je někdo rozeslal, a pokud jsem to správně pochopila, nikomu se se svým tajemstvím nikdy nesvěřila. Přesto bych, být Larou Jean, byla opatrnější co se nadepisování adresy týče. Osobně bych tam napsala maximálně tak jméno a nic víc.

Kor, když měla dvě sestry. Jednu starší, jednu mladší. Margot, která se prvním rokem přestěhovala na vysokou školu a Kitty, vlastním jménem Katherine, roztomilou cácorku, která neměla ráda, když se jí říkalo plným jménem. Kitty byla skvělá a neznám nikoho, kdo by ji ve své recenzi nevyzdvihoval.

Naneštěstí jeden z dopisů padne do schránky i Joshovi, Margotinu bývalému příteli, s nímž se rozešla před nástupem na vysokou školu. Přitom ho zcela evidentně milovala a dala mu kopačky prakticky jenom proto, že šla na VŠ, že jí to poradila matka, no, a také mi přišlo, že se ve své podstatě bála vztahu na dálku.

Cítila jsem, že zcela očividně po dobu své nepřítomnosti ve městě trpěla, ale pravdou je, že si za to mohla sama, jelikož se k nim chovala odtažitě, téměř jakoby byli cizí, a když se Laře Jean povedla uvařit večeře, připadalo jí, že ji už nepotřebují. To tam měli umřít hlady, aby byla spokojená? Ne, Margot jsem opravdu neměla ráda a připadala mi vyloženě nesympatická. 

Kolikrát jsem měla chuť jí vrazit pár facek, k čemuž jsem se odhodlávala i u hlavní hrdinky. Ostatně jako u jiných young adult knížek. Možná proto ten žánr máme rádi - že se s těmi hrdinkami nenudíme, protože kdyby měly být dokonalé, nikoho by to nebavilo, to se klidně vsadím.

Co se Joshe týče, ten mi přišel fajn a vadilo mi, že si ho Lara Jean nevšímala jako kamaráda jenom proto, že se do něj znovu zamilovala. Naproti tomu, Peter byl senzační - až na ten konec teda! Konec byl otevřený. 

Ne tak, že bych si nedomyslela, co by mohlo následovat, naopak, dokážu si představit, co se bude dít ve druhém dílu (který si nenechám ujít), přesto se nedokážu ubránit pocitu, že nesnáším, když má kniha otevřený konec nebo pokračování, protože knih v druhém případě je až přespříliš mnoho.

Hodně lidí knihu přirovnává ke Gilmorovým děvčatům, já tady tu podobnost však nenalezla. I když s největší pravděpodobností to bude tím, že jsem slavné Gilmorky sledovala jen tak letmo, takže tohle nekomentuji, jen jsem považovala za nutné to pro zajímavost zmínit.

Potěšilo mě, že mě kniha v nejedné pasáži rozbrečela a jak víte, pokaždé, když mě kniha rozpláče, hodnotím převážně pozitivně. Ne každý příběh je tak dojemný, že by se mi z něho opravdu začaly kutálet slzy po tvářích. A ani u této recenze bych vás o tuhle konkrétní informaci neochudila.

Když to tak vezmu, čtení knihy Všem klukům, které jsem milovala od Jenny Han mě doopravdy bavilo, nenudila jsem se u toho, a proto ji mohu s klidným svědomím doporučit dál. I navzdory těm pasážím, kdy jsem měla chuť praštit postavy něčím po hlavě. Navzdory tomu hloupému otevřenému konci - má však i klad a to, že nehrozí, že by kvůli němu byla kniha až moc přeslazená.

--
Jenny Han se narodila roku 1980 v americkém městě Richmondu ve státě Virginia. Na univerzitě získala titul MFA v Psaní pro děti. Kromě knihy Všem klukům, které jsem milovala vydala sérii Léto, do níž se řadí tituly jako Léto, kdy jsem zkrásněla, Bez tebe to není léto a Vždycky budeme mít léto. Ty v minulosti vydalo nakladatelství Jota. Svou povídkou Najdeš mě podle Polárky přispěla do knihy Dárek z pravé lásky, které rovněž - jako Všem klukům... - vydalo nakladatelství CooBoo. Druhý díl P. S. I still love you vyjde v CooBoo v příštím roce.

6 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze a obrázky :)
    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezká recenze :) knihu jsem taky četla, na mém blogu je publikovaná, kdyby tě zajímal můj názor :)

    OdpovědětVymazat
  3. O knihe som už čo to počula a teší ma, že tebe sa páčila. Super recenzia, ale mňa osobne táto kniha až tak neláka, som skôr na iný žáner :D

    OdpovědětVymazat
  4. Už se na ní těším. Snad se k ní dostanu brzo ale pochybuji. =)

    OdpovědětVymazat
  5. Musím říct, že po přečtení tvé recenze mi to připadá, jakoby se mi do rukou dostala úplně jiná kniha než tobě. :D Podobnost s Gilmorkami jsem tam rozhodně žádnou nenašla, a to jsem je sledovala velmi ráda, takže v tomto směru souhlasím, zároveň se ale hodně rozcházíme v té dojímavosti, protože do této míry mě nerozněžnila ani jediná pasáž. No, místo dlouhých slohů tě asi raději odkáži na vlastní recenzi. :D

    http://still-ay.blogspot.cz/2015/12/review-to-all-boys-ive-loved-before.html

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkná recenze :) V nějakých věcech jsme se shodly. Jen mě teda nerozbrečela. Moje recenze: http://sisibookhot.blogspot.cz/2015/12/recenze-vsem-klukum-ktere-jsem-milovala.html

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)