čtvrtek 31. prosince 2015

RC: Jen jeden den

V jeden den se narodíme. V jeden den umřeme.
Za jeden den se můžeme změnit. A zamilovat.
Během jediného dne se může stát cokoliv.

Originální název: Just One Day
Český název: Jen jeden den
Autorka: Gayle Forman
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2014
Počet stran: 352 s.
Vazba: brožovaná

Na obálce je dívka, která by nám měla připodobňovat Allyson. Hlavní hrdinku, která zároveň svůj příběh vypráví, není tedy psán v er formě. Kousek pod názvem má text, který je tedy na knize, kterou mám po ruce já, odlišný. Ve své podstatě se ale proti němu nedá nic říct. Dívka na obálce pije horký nápoj, dívá se z okna a připadá mi, že někoho vyhlíží, což skvěle pasuje k tématu knihy, kdy Allyson čistě teoreticky čeká na Willema.


Tuhle knihu jsem si vybrala jako oddechovku na Vánoce. Neměla jsem potřebu číst nějaké náročné knížky a tahle vypadala tak jednoduše, že u ní ani člověk nemusí přemýšlet. Proto to byla jednoznačná volba. 

Věděla jsem to už v listopadu a vážně dost jsem se na ni těšila. Pokud se nemýlím, četla jsem o ní jak na blogu Katie, tak i Kristýny.

Kromě jednoduchosti mě zaujala svým tématem v podobě cestování a opět ve mně zahořel ten plamínek naděje, že jednou procestuji Evropu, minimálně. Evropu a Jižní Ameriku, to by mi stačilo. Navíc se Allyson podívala i do Prahy, která tam byla hned několikrát zmíněna, no, a já přímo miluji, když v knize zahraničního autora čtu nějakou zmínku o Česku.

Willem například Allyson po představení, kde se seznámili, hodil českou korunu. Praha tam nebyla zmíněna tak, že by se v ní hlavní hrdinka přímo objevila, spíše jen jako vzpomínka na Teen tour!, teda pokud se nepletu v názvu, což byla vlastně cesta po evropských metropolích.

S Willemem se setkala na představení Večeru tříkrálového od Shakespeara, kde hrál díky jednomu divadelnímu spolku. Byla to láska na první pohled. Možná trochu nereálná, hlavně pak s tou cestou do cizího města s prakticky cizím člověkem, ale co na tom, je to kniha, no, a v té se může stát všechno.

Kniha je dále rozdělena na dvě části - Jeden den a Jeden rok, přičemž v první části se Allyson setkává s Willemem a zamilovává se do něj. Tady musím souhlasit s úvodními větami na přebalu a to tak, že je pravda, že se v jednom dni může stát cokoli. To člověk jen tak neovlivní.

Ve druhé části nastupuje na vysokou školu a zde jsou jednotlivé kapitoly označeny podle měsíců, později podle míst, která Allyson navštívila. Nebyla to jen kniha o hledání lásky, byla to hlavně kniha o hledání sama sebe. Autorka se jí snažila nabádat, tedy podle mého skromného názoru, aby se člověk nenechal nikým ovlivňovat a šel si za svým snem.

Myslím, že je potřeba na knihu nahlížet s rezervou jakožto oddechové čtení. Nečekat od ní nic, co by se mohlo stát doopravdy - zvlášť poté, jak jsme jako malé děti slýchávaly o tom, že nemáme nastupovat do auta k nikomu cizímu. 

A to vlastně platí i v dospělosti. Málokdo by si za současné situace troufl jen tak jet na neznámé místo s někým, koho ten den poznali. Protože, co kdyby to byl vrah? Nebo překupník drog? Nebo terorista? Stát se může cokoli a lidé jsou nevyzpytatelní, že.

Konec mě mírně naštval, ale jsem ráda, že jsem si před začátkem školy zakoupila oba díly, takže se do druhého můžu po Novém roce ihned pustit. 

Když tedy pominu tu nereálnost, kterou vlastně ani komentovat nechci, protože každý si zaslouží nějaký sen, jakousi naději... domnívám se, že mohu říct, že je to velmi milá kniha, která vás chytne a nepustí. Tím spíš, pokud jste nenapravitelný romantik. Tady nebyly pasáže, které by mě chtě nechtě rozbrečely, ale to mi upřímně ani trochu nevadilo. Pokud tedy hledáte něco po těžkém dnu ve škole či v práci, myslím, že tahle kniha je ta pravá volba.

--
Gayle Forman se narodila roku 1970 ve Spojených Státech. Je uznávanou novinářkou a oceňovanou prozaičkou. Začala psát po cestě, kterou podnikla s manželem, kde mimo jiné otěhotněla. V psaní viděla způsob, jak zůstat stále na cestách. Kromě knihy Jen jeden den a jejího pokračování Jen jeden rok vydala ještě knihy Jestli zůstanu a Kam jsi odešla. Její knihy v češtině vydává nakladatelství Yoli. Nově také přispěla svou povídkou Cos to sakra provedla, Sophie Rothová? do knihy Dárek z pravé lásky, kterou letos vydalo nakladatelství CooBoo.

3 komentáře:

  1. :) moc pěkná recenze :) Já tuhle knihu již četla a mám ji moc ráda. Už mám nachystaný i druhý díl Jen jeden rok. :) Na mém blogu jsem ji taky recenzovala :) Můžeš se kouknout, jaký názor na ni mám já a napsat mi tam tvůj názor :) Pokud se budeš chtít přidat k pravidelným čtenářům, budu jen ráda. :)

    http://my-ideallife.blogspot.cz/2015/12/jen-jeden-den-gayle-formanova.html

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se kniha líbila i když ta část na vysoké mě místy nebavila. Ten konec mě trochu také naštval a druhý díl jsem ještě nečetla, tak že ani nevím, jak to pokračuje. =)
    Každopádně kniha to opravdu není špatná a má pěknou obálku. =)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)